Na pamięć składają się trzy podstawowe procesy: zapamiętywanie, przechowanie informacji i wykorzystanie jej. Dotyczy to każdego rodzaju pamięci: długotrwałej i krótkotrwałej, pamięci liczb i tej związanej z umiejętnościami. Pamięć krótkotrwała to pamięć robocza, potrzebna do zapamiętania danych szybko, np. kodu do domofonu. Pamięć długoterminowa to ta, która przechowuje informacje przez tygodnie, lata, czasem całe życie. Ważną i ciekawą funkcją mózgu jest zapominanie ? bardzo potrzebne, by znalazło się miejsce na nowe wiadomości, a starsze, zbędne znikały.
Życie w pośpiechu i stresie, przy zbyt dużej liczbie bodźców nie sprzyja zdrowiu pamięci. Najważniejsze to wybierać te informacje, które są mi potrzebne, i eliminować te bodźce, które nie sprzyjają mojej pamięci. Dla nastolatka może to być na przykład moment, kiedy chce się skupić na nauce, ale cały czas ktoś zagląda do jego pokoju, więc ani się nie skupi, ani niczego nie zapamięta. Co powinien zrobić? Ustalić z domownikami, że przez półtorej godziny nikt do niego nie wchodzi, żeby nie wiadomo co się działo. To samo można zrobić w biurze. Ustalić stałe godziny dla pracy wymagającej zapamiętywania i koncentracji. Zadbać o to, by w tym czasie nie istniały bodźce, które nas rozpraszają, jak choćby dźwięk sygnalizujący przychodzące maile, który powoduje, że odrywamy się od pracy.
Psychologowie pamięci zgadzają się, że metody nauki na co dzień używane przez uczniów i dorosłych na dłuższą metę po prostu nie działają. Przeprowadzając eksperymenty naukowe na sobie i analizując wyniki badań ekspertów udało mi się wybrać najskuteczniejsze sposoby uczenia się, które może stosować każdy. Popularyzator wiedzy, twórca kanału Polimaty na YouTube, prowadzący i reżyser programu „Podróże z historią” w TVP2 i wydawca książek, które warto czytać.
Zapraszam was do obejrzenia materiału właśnie na temat pamięci!